Budak kampung ke bandar

Assalamualaikum..



saya berasal dari Sandakan, Sabah
and peninsula people known Sabah and Sarawak negeri hutan.
cannot deny jg. its true. tp, kami jg ada bandar besar like KK and Kuching.

dari pengalaman,
setiap kali org tanya aku, asal mn?
bila jawab dari Sabah. "oh, Sabah Bah" ????
tidak boleh salahkan juga. only org Borneo sj know how to use it correctly.

kadang kala ada jg soalan cepumas aku dapat.
"datang sini naik apa?" "di sana ada ini?" "jalan di sana bertar?" ok fine. aku angguk dan senyum.
dan bila dorang mau becakap pun, keluar slang indo.
dorang kata, org sabah bercakap mcm indo. especially aku. ??? ok another fine.
dan lagi, bila mau ckp ada perkataan BAH.
mmg tetap dan akan salah parking. hoho. yes, just another fine.
bukan nak salahkan mereka yg bertanya, sbb mereka pun tidak pernah dtg borneo.
well, Im one of the luckiest sbb dpt belajar di sini. rasa jg aku keadaan di sini.

but,
lama2 aku rasa best jg di sini. keluar jg aku dari tempurung aku.
aku ingat lagi kawan aku cakap,
"Aku bangga la ada kawan Sabah. Kamu la org pertama kawan aku dari Sabah"
bertapa terharunya aku.
they pun terima jg aku seadanya, biarpun setiap kali aku bercakap tidak di faham.
dorang kata laju btl. hohohoho

sebenarnya, apa yg ada di sini ada jg di Borneo.
cuma ada sedikit berbeza.
di sana ada tuhau, di sini ada budu, tempoyak.
di sana ada emplang, di sini keropok lekor yg mmgnya keropok.
tidak banyak jg perbezaan.

this entry bukan mau memburukkan sesiapa atau niat lain.
just mau kongsi pengalaman aku,
yg kononnya aku ni seorang budak kampung yg baru keluar bandar.

sebenarnya, niat menulis entry ini,
mau cakap yg aku rindu dgn Sabah.
Rindu makanan. ikan bakar.
well, hidup mesti diteruskan.

Sabah tatap di hatiku.
Sabah tanah airku.


If You Enjoyed This Take 5 Second to Share it.
Technorati Digg This Facebook Twitter Stumble Stumble